۱۳۹۲ مرداد ۳, پنجشنبه

موبایل‌هایی که هرگز پی‌سی نشدند

07-25-2013 06-58-29 AM


رضا مقدری: اخیراً یکی از دوستان یک کامپیوتر نسبتاً تر و تمیز ولی دست و دوم خریداری کرده بود و با گلایه فراوان از عملکرد کامپیوترش پیش من آمد و درخواست کرد تا کامپیوتر را بررسی و مشکلاتش را برطرف کنم. راستش در اولین گام و محض اطمینان سیستم‌عامل را از اول نصب کردم اما بعد از نصب سیستم‌عامل هنوز هم به نظر می‌رسید عملکردش منطقی و درست نیست.


باتری خیلی سریعتر از آنچه که می‌بایست خالی شود، انرژی‌اش تخلیه و از کار می‌افتاد، دسترسی به شبکه وای‌فای هم خیلی مطلوب نبود و به نظر می‌رسید حتی زمانی که کنار روتر نشسته‌ام باز هم سیگنال وای‌فای ضعیف است و در حین کار با هر برنامه‌ای یک لگ و تأخیر عذاب‌آور و کشنده وجود داشت، مصیبت از آنجا شروع شد که مرورگر گوگل کروم را نصب کردم و کارایی سیستم از ۵۰ به ۱۰ رسید، ولی با وجود این تصمیم گرفتم چند برنامه دیگری که هر کاربری ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشد را هم نصب کنم که باعث شد وضعیت بدتر شود. دست به دامن safe mode شدم و چندین بارکش‌های سیستم را پاکسازی کردم، چندین بار پارتیشن‌ها را فرمت کردم و یکی دوبار دیگر هم سیستم‌عامل را نصب کردم حتی یکی دو نسخه دستکاری شده سیستم‌عامل هم نصب کردم و باتری را کالیبره کردم ولی تقریباً همه مشکلات سر جای خودشان باقی بودند.


در چند پاراگراف بالا شاید برخی از جملات سبب شده باشند شما تصور کنید من دارم در مورد یک لپ‌تاپ صحبت می‌کنم ولی خوب شرمنده‌ام و باید بگویم با کمی شیطنت شما را فریب داده‌ام! دوست من یک گوشی موبایل اسمارت یا همن اسمارت‌فون دست دوم با سیستم‌عامل اندروید خریده بود و از آنجایی که این روزها خیلی‌ها معتقدند موبایل‌ها پی‌سی‌های نسل آینده محسوب می‌شوند و بزودی جای دسکتا‌پها و لپ‌تاپهای ما را خواهند گرفت چه عیبی دارد که به جای عبارت دوست من یک اسمارت‌فون دست دوم تر و تمیز خریده بود بگویم دوست من یک کامپیوتر دست دوم تر و تمیز خریده بود!!


گوشی که در موردش صحبت می‌کردم در حال حاضر وظایفش را انجام می‌دهد زنگ می‌خورد، زنگ می‌زند صفحات وب را مرور می‌کند، ولی با وجود اینکه چهار شب زمان خودم را برای آن صرف کردم اکثر مشکلاتش باقیست و در نصب مرورگر محبوب گوگل کروم بدون کاهش کارایی و یا ریست شدن گوشی توفیقی بدست نیامده و من هم تصمیم گرفته‌ام دیگر تلاشی نکنم چون معتقدم نتیجه‌ بهتری بدست نخواهد آمد.


07-25-2013 06-59-23 AM


تجربه این روزهای من از دنیای موبایل و این تجربه آخری که برای شما تعریف کردم، ذهن من را به یک سمت سوق می‌دهد و آنهم اینکه بسیاری از کمپانی‌ها و همینطور منابع مورد اعتماد من و شما سعی دارند یک دروغ بزرگ را واقعی جلوه دهند، در طی روزهای اخیر زیاد می‌شنویم که گوشی‌های موبایل و تکنولوژی موبایل بسیار برتر از پی‌سی است چون نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارند، پایدارترند و قابل اعتمادتر! در واقعیت گوشی‌های موبایل جذاب هستند و وظایف عمومی خودشان را بصورت نسبی انجام می‌دهند ولی همه آن‌ها مشابه یک پی‌سی متوسط یا حتی متوسط رو به ضعیف هستند با همان گرفتاری‌ها و مشکلات مرسوم.


من شما خوانندگان را به سه دسته تقسیم می‌کنم:

دسته اول افرادی که شاید مشابه من فکر کنید،

دسته دوم کسانی که به موبایلتان عشق می‌وریزید و واقعیت پشت آن را نمی‌بینید

و دسته سوم کسانی که فریاد برمی‌آورید در دنیای iOS اپل اصلاً اینگونه نیست و همه چیز ایده‌آل است و اپل متفاوت است!


در مورد دسته دوم و سوم شما را با یک چالش مواجه می‌کنم سری به انجمن‌های پشتیبانی مرتبط به گوشی خودتان بزنید چه اندرویدی و چه iOSی. به چشم خواهید دید شمار زیادی از آدمها دقیقاً آدمهایی مثل من و شما در این انجمن‌ها حضور دارند و هر روز صدها هزار پست ارسال می‌کنند. این افراد در مورد وضعیت آب و هوا و عشق به گوشی‌هایشان در انمجن‌ها مطلب ارسال نمی‌کنند بلکه با خشم و عصبانیت در مورد قابلیت X گوشی که خریده‌اند صحبت می‌کنند که نمی‌تواند عملیات یا وظیفه Y را بدرستی انجام دهد.


به چشم و به دفعات افرادی را دیده‌ام که با خریدن یک اسمارت‌فون آخرین مدل و مثلاً قدرتمند می‌گویند خیلی از کارهایم را با همین انجام می‌دهم با آن هر روز کلی بازی می‌کنم و تازه دیگر لازم هم نیست مثل پی‌سی مدام پول بابتش خرج کنم و قطعاتش را ارتقا‌ دهم. اما چند ماه بعد کنفرانسی برگزار می‌شود که در آن یک گوشی با پردازنده هشت هسته‌ای با اسکرینی n اینچی که رنگها را به مراتب جذاب‌تر نمایش می‌دهد و چیپ گرافیکی که ۲۰ درصد سریعتر شده است به جای مدل قبلی که شش ماه پیش عرضه شده بود معرفی می‌شود و البته همان دوستان که خوشحال بودند دیگر نباید بابت پی‌سی خود و ارتقاش خرج کنند شروع می‌کنند به پس‌انداز کردن برای این زیبا روی قدرتمند که قرار است چند هفته دیگر بازار را تسخیر کند!!!!


در مورد مصائب بروز کردن سیستم‌عامل هم می‌خواهید بدانید؟ گوشی موبایل شما در بسیاری مواقع از زمانی که یک نسخه جدید سیستم‌عاملش به بازار عرضه می‌شود تا زمانی که آن نسخه برایش قابل استفاده شود ممکن است ماه‌ها در صف انتظار بماند، و البته بعد از ۱۵ تا ۱۸ ماه دیگر خبری از بروزرسانی جدید نخواهد بود و باید از قطار پیاده شود و شما می‌توانید مراحل مختلف انکار، عصبانیت، افسردگی را طی کنید و در نهایت واقعیت را بپذیرید و گوشی یا تبلت جدید خود را بخرید تا به روز باشید. بندگان خدا پی‌سی‌هایی که در زمان ویندوز اکس‌پی مونتاژ شدند ولی الان با ویندوز ۸ مشغول خدمت به خلق هستند!


راستش را بخواهید اگر صنعت پی‌سی با سبک و سیاقی مانند صنعت موبایل قصد داشت به حیات خودش ادامه دهد سال‌ها پیش زوال را تجربه کرده بود.


بد نیست موبایل از پی‌سی بیاموزد و یاد بگیرد که امنیت و بروزرسانی‌های عمومی و قابل استفاده برای همه افراد اولین اصلی است که در اینگونه صنعتها و محصولات مرتبطشان باید رعایت شود و سواستفاده از کاربران و اجبار به خرید محصولات جدیدتر بالاخره در جایی سبب سر‌خوردگی کاربر می‌شود. تا روزی که این اتفاق بیافتد من به دسکتاپم عشق خواهم ورزید و به هیچکس اجازه نمی‌دهم جایش را در زندگیم بگیرد حتی شما موبایل عزیز!







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر