۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

نمونه‌هایی از نگاه کلیشه‌ای شرکت‌های فناوری به بانوان

در قرن ۲۱ به سر می‌بریم، در غرب دهه‌ها است که سخن از نگاه برابر جنسیتی و نژادی به میان آمده است، اما هنوز هم گاهی شرکت‌های فناوری، هنگامی که می‌خواهند در تبلیغات بانوان را مخاطب قرار بدهند، آنها را دست‌کم می‌گیرند و نگاهی کلیشه‌ای و سطح پایین و جنسیتی به آنها دارند.


دیروز موتورولا، گوشی موتو ایکس را معرفی کرد، در تبلیغی با مخاطب زنان، گوشی موتورولا با رنگ صورتی انتخاب شده بود که در کنار کلی از وسایل دیگر با رتگ‌ها صورتی و روشن قرار داده شده بودند. اما فراتر از این موتورولا یک شوخی ظریف هم کرده بود که از من را از ذکر آن باید معاف کنید. این تبلیغ باعث واکنش مردم شد و موتورولا مجبور شد به سرعت متن آهی را تغییر بدهد.


08-03-2013 06-38-36 PM


اما این فقط موتورولا نیست که چنین کاری کرده است، سال ۲۰۰۹ شرکت Dell می‌خواست محصولاتش را بیشتر محبوب بانوان کند و به همین خاطر محصولی بیرون داد به نام Della!


علاوه بر نام، ظاهر این لپ‌تاپ‌ها هم طوری طراحی شده بود که مورد توجه زنان قرار بگیرد. اما توضیح محصول Della هم تا حدی برخورنده بود و با این مضمون بود: وقتی که از توجه به ظاهر زیبا و دوست‌داشتنی این لپ تاپ فارع شدید، نوبت به این می‌رسد که بدانید که لپ تاپ‌ها فقط برای چک کردن ایمیل نیستند، بلکه با آنها می‌شود میزان کالری دریافتی، کربوهیدارت و پروتئین را زیر نظر داشت و ویدئوهای آنلاین تناسب اندام نگاه کرد و مسیرهایی را که در آن می‌دوید، مشاهده کرد.


08-03-2013 06-33-57 PM


این راهبرد مورد استقبال بانوان قرار نگرفت، طوری که فقط ۱۱ روز از این راهبرد تبلیغاتی استفاده شد!


کاسیو تصور می‌کرد که زن‌ها هنگام دیدن عکس خودشان بیش از هر چیز به چین و چروک صورتشان توجه می‌کنند و پا به سن گذاشتن باعث تشویشان می‌شود، برای دوربین Casio Exilim EX-Z330 خود، یک مود آرایش درست کرده بود.


08-03-2013 06-34-15 PM


خود دوربین البته چیزی کم نداشت و یک دوربین ۱۴٫۱ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلیمتری واید و توانایی ضبط ویدئوی HD بود، ولی راهبرد تبلیغاتی‌اش روی اعصاب بود!


سامسونگ هم موقع رونمایی پرچم‌دارش -گلکسی اس ۴- در اقدامی که معمولا در رویدادهای فناوری مرسوم نیست، شش زن را برای تبلیغ روی سن آورد، آنها که کفش پاشنه بلند و پیراهن‌های مجلسی به تن داشتند، به صورت سطح پایینی در مورد مزیت‌های گوشی صحبت می‌کردند و مثلا وقتی می‌خواستند در مورد کنترل گوشی با اشاره و بدون نیاز به لمس صفحه صحبت کنند، می‌گفتند که دیگر به این ترتیب ناخنمان نمی‌شکند!


فوجیتسو هم زمانی لپ تاپی صورتی مختص زنان تولید کرده بود که می‌شد بدنه مزین به طلا را هم برای آن سفارش داد و البته باز کردن دربش با ناخن‌های بلند آسان بود.


08-03-2013 06-34-49 PM


بی‌شک شرکت‌های فناوری باید به سلیقه‌های متفاوت بانوان پاسخ بدهند، اما می‌توانند در هنگام بازاریابی راهبرد محترمانه‌تری در پیش بگیرند و البته خود بانوان هم با توانمندتر کردن خود، می‌توانند باعث تغییر این کلیشه شوند.


منبع








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر