۱۳۹۲ مرداد ۱۱, جمعه

آمار استفاده از بهترین مرورگرهای جهان در نیمه‌ی اول ۲۰۱۳

358898_1321-645x250


دومین نیمه از جنگ مرورگرها در سال ۲۰۱۳ فرا رسیده است. در این زمان بهتر است نگاهی به نتیجه‌ی این جنگ در نیمه‌ی اول سال بیندازیم. اتفاقاتی که در نیمه‌ی اول سال افتادند به این شرح می‌باشند. جولای، چهارمین ماه حضور اینترنت اکسپلورر ۱۰ در ویندوز ۷ بود. فایرفاکس ۲۲ در این مدت یک ماهه شد. در این ماه گوگل کروم ۲۸ نیز عرضه شد. سرویس آمارگیری Net Applications نشان می‌دهد که گوگل کروم بزرگ‌ترین برنده‌ی جنگ مرورگرهای در این بازه بوده است.


بین ماه‌های ژوئن و جولای، ۰.۴۶٪ به میزان استفاده از اینترنت اکسپلورر افزوده شد و از ۵۶.۱۵ به ۵۶.۶۱ رسید. فایرفاکس ۰.۸۶٪ از دست داد و از ۱۹.۱۵٪ به ۱۸.۲۹٪ نزول کرد. گوگل کروم ۰.۵۹٪ دریافت کرد و از ۱۷.۱۷٪ به ۱۷.۷۶٪ رسید. سافاری با ۰.۱۳٪ کاهش به ۵.۴۲٪ رسید. اپرا هم با ۰.۰۹٪ کاهش به ۱.۴۹٪ رسید.


اینترنت اکسپلورر با ۵۶.۶۱٪ رکورد جدیدی در این سال ثبت کرده است. این مرورگر در ماه ژانویه از مرز ۵۵٪ گذشت و بر اساس روندی که در این چند ماه دیده شده است، احتمال عقب‌گردش خیلی کم است. البته تا ۶۰٪ هم راه طولانی در پیش دارد.


ie_july_2013-730x514


البته توجه داشته باشید که بزرگ بودن آمار اینترنت اکسپلورر بیشتر به خاطر نصب بودن آن به طور پیش‌فرض بر روی تمام نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز است و دلیل بر برتری این مرورگر نمی‌شود. اگر اینترنت اکسپلورر به طور پیش‌فرض بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز نصب نبود، مسلماً شاهد آمار متفاوتی بودیم.


رشد اینترنت اکسپلورر ۱۰ با ۱۵.۳۶٪ در جولای کمی کاهش داشته است ولی با این حال ۱.۸۴٪ رشد کرده است. اینترنت اکسپلورر ۹ با از دست دادن ۲.۰۲٪ به ۹.۶۹٪ رسیده است. با عرضه‌ی اینترنت اکسپلورر ۱۱ برای ویندوز ۷ و ویندوز ۸ انتظار می‌رود آمار نسخه‌های پیشین کمتر از این نیز بشود.


اینترنت اکسپلورر ۸ با به دست آوردن ۰.۸۵٪ به ۲۳.۵۲٪ رسید. با توجه به این آمار، اینترنت اکسپلورر ۸ پراستفاده‌ترین مرورگر جهان است. نکته‌ی جالب اینجا است که اینترنت اکسپلورر ۱۰ رشدش را به کم شدن آمار اینترنت اکسپلورر ۹ مدیون است نه اینترنت اکسپلورر ۸. زیرا کاربران ویندوز اکس پی نمی‌توانند نسخه‌های بعد از اینترنت اکسپلورر ۸ را بر روی رایانه‌های خود نصب کنند.


اینترنت اکسپلورر ۷ با ۰.۱۳٪ کاهش به ۱.۵۶٪ رسید و اینترنت اکسپلورر ۶ با تنها ۰.۰۳٪ کاهش به ۶.۱۰٪ رسیده است. آن طور که پیش‌بینی می‌شود علی‌رغم علاقه‌ی ما به افت اینترنت اکسپلورر ۶ به زیر ۵٪، این اتفاق به این زودی نخواهد افتاد. حداقل تا آخر امسال یا سال ۲۰۱۴ شاهد این اتفاق نخواهیم بود.


فایرفاکس با سهم ۱۸.۲۹٪ یک رکورد پایین دیگر ثبت کرده است. مسئله‌ی تأسف‌بار اینجا است که آخرین بار در سال ۲۰۰۸ بود که سهم فایرفاکس از بین مرورگر‌ها به ۱۸٪ رسید، و از آن موقع هیچ‌وقت انقدر کم نبوده است. فایرفاکس ۲۲ در ماه جولای عرضه شد و با بروز رسانی کاربران و کاهش شدید سهم دیگر نسخه‌ها، ۱۰.۲۱٪ سهم به دست آورد. در این زمان فایرفاکس ۲۱ دچار کاهش شدید ۱۰.۷۴٪ شد، در صورتی که فایرفاکس ۲۰ تنها ۰.۲۹٪ کاهش داشت. فایرفاکس ۱۹ به میزان ۰.۰۸٪ و فایرفاکس ۱۸ به میزان ۰.۰۶٪ کاهش در سهم کاربران داشتند. البته این مسئله طبیعی است چون کاربرانی که اهل بروز رسانی هستند، طبیعتاً همیشه آخرین نسخه‌ی برنامه را استفاده می‌کنند.


firefox_july_2013-730x516


گوگل کروم در ماه می با رسیدن به ۱۷.۷۶٪ از رکود ۲۱ ماهه‌ی خود درآمد. نسخه‌ی ۲۸ گوگل کروم با ۸.۹۸٪ کار خود را آغاز کرد. تمام دیگر نسخه‌های گوگل کروم دچار کاهش شدند تا این درصد برای نسخه‌ی ۲۸ فراهم شد. نسخه‌ی ۲۷ دچار کاهش ۷.۴۴٪ شد. نسخه‌ی ۲۶ به میزان ۰.۲۶٪ کاهش یافت و نسخه‌های ۲۴ و ۲۵ مجموعاً ۰.۰۵٪ کاهش یافتند. در ماه‌های جولای و ژوئن این شانس برای گوگل کروم فراهم شد که بار دیگر از فایرفاکس جلو بزند.


chrome_july_2013-730x502


این آمار از وب‌سایت Net Applications گرفته شده است. این وب‌سایت ۴۰ هزار وب‌سایت را زیر نظر گرفته و هر ماه از ۱۶۰ میلیون کاربر آمار می‌گیرد. StatCounter یکی دیگر از مراجع آمارگیری در این زمینه است. این وب‌سایت برای به دست آوردن آمار مرورگر‌ها ۱۵ میلیارد بازدید از صفحات مختلف را زیر نظر می‌گیرد.


این دو وب‌سایت آمار بسیار متفاوت و متناقضی ارائه می‌دهند. StatCounter گوگل کروم را با سهم ۴۳.۱۲٪ صدرنشین جدول مرورگرها می‌داند. طبق این آمار اینترنت اکسپلورر با ۲۳.۵۳٪ رتبه‌ی دوم، فایرفاکس با ۲۰.۰۹٪ رتبه‌ی سوم، سافاری با ۸.۵۹٪ رتبه‌ی چهارم و اپرا با ۱.۱۰٪ رتبه‌ی چهارم را دارد. تنها نکته‌ی مشترک بین این دو مرجع این است که نه اپرا و نه سافاری هیچ‌کدام در بین رتبه‌های اول تا سوم نیستند. ما ترجیح دادیم آمار Net Applications را به عنوان مرجع قرار دهیم چون آمارگیری از خود کاربران منطقی تر است تا آمارگیری از بازدید‌های صفحات و در عمل هم آمار این وب‌سایت به واقعیت نزدیک‌تر از StatCounter به نظر می‌رسد.


منبع








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر