۱۳۹۲ مرداد ۱۰, پنجشنبه

موش را بجنبان! ارتباط مغز انسان با مغز موش

پژوهشگران دانشگاه هاروارد، نخستین سیستم غیرتهاجمی رابط بین مغز انسان و موش را ساخته‌اند. حالا با این رابط به سادگی، با فکر کردن می‌شود، دم موشی را حرکت داد.


این امر شاید نخستین گام برای عملی کردن یعنی تله‌پاتی باشد، چیز متاقضی که از یک سو، وقتی پای ارتباط با دوستان و اعضای خانواده در میان باشد، یک آرزوی دوست‌داشتنی است و وقتی به کاربردهای آن در دنیاهای پادآرمانشهری نگاه کنیم، می‌بینیم که می‌تواند سلاحی هولناک برای خودکامه‌های فردا باشد!


برای اینکه ارتباط بین دو مغز برقرار شود، باید دو کار صورت بگیرد:


۱- افکار و فرامین مغزی، توسط کامپیوتر ترجمه و آنالیز شوند. برای این کار می‌شود به صورت تهاجمی عمل کرد، یعنی الکترود داخل جمجمه و روی مغز گذاشت که طبعا دلخواه نیست یا اینکه از تحلیل نوار مغز استفاده کرد که به سبب عدم نیاز به جراحی، دلخواه‌تر است، اما فرایند کار به سبب دشوار بودن استخراج روندهای فکری از امواج الکتریکی که از همه سطح مغز می‌آیند، دشوارتر است. (تصویر سمت چپ)


08-01-2013 11-30-06 AM


۲- کامپیوتر بتواند فرامین یا فرضا افکار را به مغز دوم منتقل کند. این کار از کار اول بسیار دشوارتر است. چون ما از نحوه رمزگشایی افکار در مغز اطلاع نداریم. به عبارت دیگر تصور این را نداشته باشید که یک کابل به مغز متصل کنید و افکار بتوانند به راحتی مغز منتقل شوند!


در حال حاضر حداکثر کاری که می‌شود کرد، این است که ناحیه‌ای از مغز را که فرامین حرکتی را صادر می‌کند، تحریک کرد. بنابراین ما تا مرحله کاشت و انتقال افکار، فاصله بسیار زیادی داریم.


در پژوهش تازه، دانشمندان یک دستگاه ثبت نوار مغز یا EEG را روی سر یک آدم گذاشتند و از سو دیگر یک موشی را به یک دستگاه اولتراسوند تمرکزی یا FUS متصل کردند.


FUS یک فناوری جدید است که به محققان اجازه می‌دهد یک ناحیه خاص از مغز موش را تحریک کنند. با این شیوه تازه، نیازی به نصب الکترود روی مغز نیست، یعنی این روش اصطلاحا غیرتهاجمی است.


در مرحله بعد از مردی که در آزمایش شرکت داشت، خواسته شد که روی صفحه نمایش به یک طرح کامپیوتری نگاه کند. همین کار باعث می‌شد که فرمان حرکت دم موش از مغز فرد صادر شود، به کامپیوتر منتقل شود و بعد با FUS قشر حرکتی مغز موش تحریک شود و نهایتا دم موش حرکت کند.


08-01-2013 11-29-11 AM


در ۹۴ درصد موارد، این آزمایش موفق بود و فرد می‌توانست بعد از ۱٫۵ ثانیه دم موش را بجنباند.


در مرحله بعدی، دانشمندان قصد دارند کاری کنند که بشود با فکر کردن، اعمال پیچیده‌تری در موش‌های مثل حس گرسنگی یا برانگیختگی جن..سی را باعث شد.


در مراحل بعدی FUS را شاید بشود روی یک انسان هم آزمایش کرد و بعد یک دستگاه یکپارچه EEG و FUS را ساخت و ارتباط مغزی دو انسان را آزمایش کرد.


هدف نهایی ارتباط فکری دو انسان یا تله‌پاتی است، اما شاید در مراحل ابتدایی بشود به ارتباط انسان و سگ خانگی‌اش رضایت داد!


منبع








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر